Panglao Island, Alona Beach.

Visum.

Vi gick upp tidigt i morse för att åka in till city och förlänga våra visum. Ganska smidigt förutom den otrevliga damen i luckan. Maktmissbrukare. Något av det värsta jag vet. Men vi kom tillbaka efter en timme med förlängda visum. Skönt att ha det gjort!

Imorgon är sista hela dagen vi har här på Bohol. Här har vi haft det superbra!

Jag och Johnnyboy.

Kategori: Resa

Nu är det bara jag och Johnnyboy kvar. Vi har haft en riktigt fin kväll med god mat och lite shopping. Vi ska upp tidigt imorgon så nu blir det film på rummet innan vi ska sova.

Hoppas att ni har en fin dag där hemma!

Sol.

Kategori: Resa

Idag har vi haft strålande sol vilket var välbehövligt efter molniga dagar. Helt underbart!

Sista kvällen.

Ja, sista kvällen här på Filippinerna för Kappe och Samme. Dem åker till Bangkok som är deras sista stopp innan det är dags för Sverige. Jag och John stannar tre nätter till innan vi stannar en snabbis i Cebu innan vi flyger vidare till Puerto Princesa.

Lite bilder från idag och ikväll.

Chokladtopparna.

Kategori: Resa

Idag steg vi upp klockan sju. Slängde i oss lite frulle och sedan begav vi oss till chokladtopparna.

Jag låter bilden tala för sig själv.

Mat.

Kategori: Resa

Innan vi åkte läste jag många gånger att maten inte alls skulle vara rolig här på Filippinerna. Men jag håller faktiskt inte med. Visst, thaimaten i Thailand slår ju mycket men där äter man ju samma grej hela tiden nästan. Eller i alla fall jag eftersom att jag är glutenintolerant. Här däremot, mycket blandade menyer. Här finns god thai eller i alla fall likt thai, klassisk filippinomat, pasta, pizza, grillat, sallader, mycket fisk och skaldjur. Helt suveränt tycker jag.

Här är den berömda grillade maten, vi och den öl som är vanligast här. Ölen kostar 8 kronor och maten lite mer än 100 kronor.

Grillat&Rom.

Kategori: Resa

Grillat och rom. Det är väl kanske så man kan sammanfatta vår lördagskväll här på Alona Beach. Vi åt alltså på samma ställe igen. Fantastiskt gott. Jag och John testade grillad tonfisk vilket verkligen gick hem. Samt annat kött och grönsaker.

Sedan blev det rom och cola för hela slanten! Ett glas kostar 8 kronor. Så det åker ner ganska många. Vi slog vårt rekord med hästlängder. Efter det gick vi vidare till ett annat ställe.

Jag och John gick upp halv två idag och sedan gick John till stranden men jag ligger kvar där vi bor. Hoppas på att må bättre snart.

Hej så länge!

Bohol, Panglao Island, Alona Beach.

Här har vi det bra.

Otrolig dykning.

Igår åkte jag, Kappe och Samme ut och gjorde två dyk. Jag gjorde ett checkdive för att fräscha upp minnet då det var över ett år sedan jag dök sist. Och sedan ett med boysen. Absolut resans bästa dag än så länge. Jag var väldigt nervös inför detta men så fort jag kom i vattnet så kändes det lugnt. Och herre vad fint det var! Fyra, fem bjässar till sköldpaddor, stort fiskstim, massor av fina fiskar och otroliga rev. Det blir nog absolut mer dykning för min del.

Igår kväll åt vi fantastisk grillad mat som sköljdes ner med 28 rom med cola.

Malapascua - Bohol

Hello!
Eftersom vi inte haft så bra tillgång till wifi har detta drabbat bloggen. Men nu är jag tillbaka för lite uppdatering.

På vägen hit var vi med om en mindre rolig händelse då vi krockade sista biten i taxi. Efter en lång resdag ville vi bara vara framme och självklart hamnade vi i en taxi med en seg chaffis. Vilket senare skulle visa sig vara bra. Det är ju inte ofta de kör så här i Asien. Tvärtemot, dem flesta kör som dårar. Vi hade inte långt kvar då vi får syn på en kille på moppe precis framför bilen. Det bara smällde. Killen flög på bilen och sedan rakt i backen. Vi i bilen hände det ingenting med förutom att vi blev fruktansvärt chockade. Vi körde in till kanten och sedan kom det en flock med människor. Killen med moppe låg medvetslös i ungefär 5 minuter med blod i ansiktet, han rörde inte en fena. Jag trodde att han var död.

Sedan började han röra på sig och de fick bort honom från vägen. Otroligt skönt att se. Två poliser var på plats och pratade med vår chaffis och sedan fick vi åka vidare. Killen var troligen full och hade inga lampor på moppen. Vilket förklarar det mesta. Allting gick på en sekund.

Alla var i chock hela den kvällen. Vi hade ju tur då det inte hände något med oss och om vår chaffis hade kört snabbare så kanske killen inte hade vart i livet. Eller om det hade vart en bil vi mötte utan lampor. Vad hade hänt då? Det finns inte ens säkerhetsbälten i bilarna här. Usch, fy! Vi hade tur i oturen.

Nog om det. Nu är vi i alla fall på plats och har vart här i tre dagar nu. Njutningen är maxad kan jag lova!

Regn..

Kategori: Resa

Idag har det regnat mesta delen av dagen. Jag hade ont i magen i morse så jag bestämde mig för att hoppa snorklingen, som ändå blev inställd pga vädret. (hajdyket också). Väldigt synd när man är på en såhär grym ö! Men men, jag och John har ju två månader kvar så det hinner vi ta igen. Om vädret är bättre imorgon så gör grabbarna hajdyket.

Sedan börjar resan till nästa stopp som blir ön Bohol. Där har vi en hel vecka, vilket ska bli skönt.

Malapascua är i vilket fall en väldigt fin ö av det vi hann se. Och vi har käkat otroligt gott alla tre kvällar. Det enda negativa är alla, som jag kallar dem: hundjävlar. Stora, i flock, som skäller och ska fram till en. Fattar inte ens vad dem vill!? Ingen i mitt sällskap delar den åsikten med mig men är man hundrädd så är man. Dem enda vovvar som går hem hos mig är Molly och James.

Godnatt alles!

Fin dag.

Kategori: Resa

Idag har vart en fin dag. Sol, bad, riktigt kaffe med fruktsallad, happy hour, italiensk mat och kortspel. 👌

Slams Garden Beach Resort

Malapascua

Kategori: Resa

Igår tog vi oss hit till Malapascua. Först en timmes färja som gungade rejält, aldrig drabbats av åksjuka men igår var det nära! Sen taxi i ca en timma och sen en halvtimma båt. Skönt att det var så smidigt och det gick snabbt. Av det vi sett än så länge så är det otroligt fint här! Och vårt boende är jättefint också! Imorgon ska Kasper och Samuel dyka med hajar. Och sen ska vi ut på en snorkeltur. Jag får inte dyka här för det är mest djupdykning. Och sen kan jag inte förneka att jag är otroligt rädd för fyrametersmaskinerna med stora käftar. Så jag väntar till bohol som är vårt nästa stopp.

Idag bjuder Malapascua på mycket fint väder, så vi har legat halva dagen på stranden och efter lunch ska vi lägga oss i hängmattorna på vårt resort.

Vidare.

Kategori: Resa

Imorgon drar vi vidare till en ö som heter Malapascua. Där ska det tydligen vara helt magiskt så nu har vi höga förväntningar! Det kinesiska nyåret har resulterat i att det är fullbokat på hela ön så jag och John ska bo på lyxhotell nu i tre dagar. Dyrt men det ska bli gött. Och ni som vet om att vi har haft lite delade meningar om standarden på boenden kan ju lista ut vem av oss som är lyckligast.

Detta boendet vi har nu tycker jag är jättebra! Efter råttattacken jag råkade ut för förra året så har jag fruktansvärd råttfobi. Här finns ingen risk för att råttor ska ta sig in. Då är jag nöjd. Jag blev skitglad när vi kom hit och såg vårt rum, om man jämför med förra årets boenden. John däremot har krypfobi och självklart låg det en fet skalbagge i handfatet när vi kom hit.. Och så var det varmt, klibbigt och svettigt. Ingen fara för mig. Men John med hans hudproblem var inte lika glad. Men som John brukar säga: Men jag är väl nöjd ändå.

Bilder.

Bilder, Bantayan Island.

Pga dåligt wifi är detta enda sättet som går att ladda upp bilder på. Lite B, men det får ni leva med.

Moppe&Sol

Kategori:

Idag gick vi upp tidigt för att åka runt på ön med hjälp av mopeder som vi hyrde för ynka 50 kronor för en hel dag. Så vi har hängt på två olika stränder idag. Fint väder fick vi med så jag och John ser ut som två räkor. Men jag klagar inte...

/ räkan

Sällskap.

Kategori:

Nu har Kasper och Samuel kommit hit. Även kallade Kappe och Samme, eller Kamme och Sappe.

Just nu.

Här ligger vi och är nöjda.

Bantayan Island

Framme!

Efter en lång resa är vi äntligen framme. Flygningen gick fort och smidigt och efter det tog vi en taxi till busstationen i Cebu. Därifrån buss till hamnen haganaya och sen färja ut till bantayan Island. Väl framme blev vi hämtade med cykeltaxi. Tyckte synd om den lilla killen som trampade på. Vi gick och lade oss vid nio den kvällen och sov elva timmar och när vi vaknade kändes det som att vi kunde sova tre timmar till. Vi gick en promenad efter frukosten och sedan solade vi i två timmar. Efter lunchen gick vi och sov i tre timmar till. Rejält med jetlag!

Vi bor lite avsides och här är ganska dött. Men vi är nöjda ändå. Här är sol just nu men det blåser mycket. Ikväll kommer Kasper och Samuel, det ska bli kul!

/ En nöjd Lenny

Resedags.

Kategori:

Imorgon är det dagen med stort D. Det är dags. Vi ska fly från jobb, arbetslöshet, snö, slask, rutiner, den ångestfyllda Söndagen och den gråa Måndagen. Känns förbannat bra. Men också från våra fantastiska familjer och vänner, vilket känns mindre kul. Alla hej dåen är sagda. Känns okej. Ångest men okej. Tiden går snabbt, snart sitter vi här framför soffan och äter tacos en vanlig Fredag igen.

Nu ska vi njuta, inte känna några måsten, inte behöva planera, umgås, ha kul, äventyra. Fint som snus, som John skulle säga.

PS. Helgen var hur bra som helst trots att vi har haft mycket att stå i. Vi blev bortskämda med god mat och fint sällskap hela helgen. Fina familjer man har. Tack till er!

Köpa, köpa, köpa.

Kategori:

Helgens bästa inköp har ni här. Nikejackan har jag vart inne och tittat på och provat tre gånger innan min beslutsångest vägde mer åt ena hållet än det andra. Och kameran är jag supernöjd med, min nya bebis.

Helg.

Hoppas att ni får en go helg, för det ska vi ha!

FEB. 08, 2013

Kategori: Resa

Då var det Fredag, det är helg. Jag och John har åkt runt hela dagen för att få så mycket som möjligt gjort. Det är kaos hemma. Grejer överallt. Vill bara packa ner skiten och åka nu. Men stressen börjar avta. Det är skönt.

Ikväll ska vi till mamma och pappa för en sista måltid ihop med dem på ett tag. Imorgon ska vi tillbringa kvällen hos Johns mamma och pappa för en sista måltid med dem på ett tag. Och på söndag träffa de som är kvar att säga hej då till och att packa. Det där med att packa en backpackryggsäck är en hel vetskap ska ni veta. Fack överallt, dragkedjor och remmar överallt, men det ska nog gå bra ändå.

På Måndag är det dags. Uppstigning klockan fem. Sen ser ni inte röken av oss på nio veckor. Känns helt okej för mig.

Snaaaart!

Kategori: Resa

Så sant, snaaaart är det dags.

Från detta.

Till liknande. Bilden är tagen förra året i Malaysia, Perhentian Kecil. Som vi tyvärr inte ska besöka denna gången. Men säkert en annan gång.

Kategori:

Checklistan börjar lida mot sitt slut. Åtta grejer kvar att fixa.

Att träffa Amanda och äta sashimi stod på checklistan. Två flugor i en smäll passar ganska bra in här.

Uppdatering.

Kategori:

Då var det gjort. Vilken befrielse!

Under plåstret gömmer sig köttsåret.

Spruta.

Kategori: Resa

Om exakt 60 minuter sitter jag på vårdcentralen och ska ta spruta. Det är en av dem värsta sakerna jag vet. Jag har redan börjat kallsvettas. Jag fattar inte vad rädslan kommer ifrån, jag antar att det har suttit i efter att besökt läkaren en gång om året pga min glutenintolerans från noll till att jag var arton bast. Då jag fick ta ett litet hederligt stick i fingret nästan varje gång till ett år då dem skulle ta FEM RÖR.

Sprutan jag ska ta är för Japansk hjärnhinneinflamation. Låter ju ganska okul att åka på det, men hur okul det än låter så är rädslan för sprutan ändå skitjobbig. SKITJOBBIG. Sen när det är gjort då är det inte så farligt. Men när man sitter och väntar på att få komma in, när dem ropar mitt namn, när man ska gå in och ta av sig, när dem tvättar rent armen och när dem säger så fint dem kan att "nu kommer det svida till lite". Söv ner mig så sparar ni tid åt någon annan som är i akut hjärtklappning.

Nu är det bara 42 minuter kvar, vilket betyder att jag måste påbörja min vandring dit om tjugo minuter.

Hoppas att ni har en trevlig dag. För jag har inte haft en trevlig dag än så länge, jag har haft fullt upp med att mentalt förbereda mig. Kanske att den blir trevlig i eftermiddag när sprutan är tagen.

15 minuter kvar.

John Arthur Hall

Kategori:

Här är en bild på John Arthur Hall. Mitt resesällskap. Även kallad min stora starka björn och min soulmate (själsfrände på svenska). Översättningen är för er mormor och morfar.

Sista sekund.

Kategori: Resa

Jag blir så arg på mig själv när jag är ute i sista sekund. Kollar upp vaccinationer 10 dagar innan vi ska åka, självklart fattas det en liten spruta då. Hon är ju dum i huvudet som inte tänkt på det innan tänker ni. Ja, jag har ju tydligen inte tänkt alls, och det är ju ännu värre. Rena rama turen att det finns en vecka kvar att spela på. Det är lugnt. Det löser sig. Andas. Men fan, så irri. Skärpning Lenny.

Till något mycket positivare. Amanda kommer hem från hennes Helsingborg imorgon. Ren lycka. Också lite sorgligt. Nu börjar alla "hejdåträffar". Man träffas för att säga hej då för ett tag, jag gillar inte det. Nio veckor är väl ingen big deal kanske många tänker. Men för mig är det faktiskt en big deal. Mamma, pappa och lillasyster blir värst. Förra året ville jag bara försvinna ner genom soffan dem där sista minuterna innan jag skulle åka. Så jobbigt det var. Men denna gången är dem lite lugnare, och jag med tror jag. Jag ska ju vara med min stora starka björn (John) dygnet runt i nio veckor.