Fika och mellanmål.

Kategori: Fika/Efterrätter

Prioriterar bloggen före städning idag. Klockan är ju bara halv ett, städa finns tid till senare. Dessutom har jag laddat upp med mycket tips, bilder osv.
 
Mellanmål och fika är väl kanske det svåraste utan spannmål och mejerier enligt mig. Eftersom jag är ny inom den mejerifria delen och mycket bakning gått bort under Paleo 30 dagar har jag inte hunnit testa kakor och liknande ännu. Däremot får jag äta frukt nu, vilket inte gick med LCHF. Så jag är väldigt nöjd med frukt, bär och nötter till kaffet när det är dags för fika.
 
Här kommer lite tips på fika eller mellanmål.
 
 
 
 
 
Frukt, nötter och bär i alla sorters former.
 
 
Cashewsmör. Så gott och så enkelt. Mixa en näve naturella cashewnötter (eller andra nötter, eller varför inte blanda olika nötter) i en matberedare till att det blir ett smör. (Jag använder mig av en liten kryddmal men det är för att jag inte äger en matberedare ännu). Om det blir för hårt så tillsätt en liten droppe olivolja eller kokosolja och kör runt till ett smör. Ät som det är eller med frukt och bär.
 
Önskar att jag hade en finare bild men detta var det enda jag hade. Fantastikst goda chokladbollar i vilket fall. Mixa 1 dl urkärnade dadlar, 1,5 dl nötter/frön, 1 dl riven kokos, 3 msk raw kakao (fråga personalen där du handlar vart du kan hitta raw kakao) och en tsk kokosolja. Rulla till bollar och ät.
 
Fröknäcke med majonäs och avokado på tillsammans med lite annat man har hemma. Recept på fröknäcke finns i ett tidigare inlägg.
 
Fler tips på fika/mellanmål utan spannmål och mejerier tas gärna emot!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: