Hemmagjord mandelmjölk

Kategori: Drycker/Smoothies

Testade att göra egen mandelmjölk för första gången idag. 
Bra resultat!

Jag surfade runt en del innan och dom flesta gör nästan likadant men jag skriver hur jag gjorde i alla fall. 

Du behöver:
2 dl mandlar
Vatten
Silduk (jag har ingen nötmjölkspåse men det gick lika bra med ett permanent kaffefilter som jag köpt på Ica, bild finns nedan) 
1 dadel (valfritt)
1/2 tsk vaniljpulver (valfritt)


Lägg mandlarna i blöt över natten.
Skölj av mandlarna och häll kokande vatten över dom. 
När vattnet svalnat så tryck av skalet.
Mixa mandlarna ihop med 4 dl vatten en stund, tillsätt därefter 4 dl vatten till och mixa ca 2 min eller till en slät och fin mjölk.
Sila ner mjölken i en bunke.
Mixa den färdiga mjölken med 1/2 tsk vaniljpulver eller/och en kletig dadel. 
Mandelresterna som blir kvar i silen kan man mixa med 4 dl vatten till mer mjölk och sedan hitta på något spännande med.
Tappa upp mjölken i flaskor med tätslutande lock.
Mjölken håller ca 5 dagar. 




Kommentarer


Kommentera inlägget här: