Sammanfattning av 7 dagar detox.

Kategori: Detox

Igår avslutade jag detoxen med räkor och hemmagjord aioli och efter det en stor kopp te.
 
Jag är jättenöjd med dessa 7 dagar även om det vissa stunder är jobbigt och kräver lite extra energi.
Men det är ju just dom stunderna då det är jobbigt som vi sedan drar nytta av och lär oss något av.
Tex. Vi skulle grilla i lördags och körde runt till tre butiker för att hitta färsk lax utan resultat. 
Det var jobbigt.
Jaha, vad ska jag äta nu då? En grillad tomat? 
Vitt kött (fisk, skaldjur och fågel) ingår i detta programmet jag har tagit fram men jag ville ju förstås utmana mig maximalt och bara hålla mig till vegetariskt och någon fiskbit någon gång under veckan. 
Men nu när det inte fanns färsk lax så fick det bli en kycklingfilé.
Nu tycker ni säkert att jag var extrem i detta fallet men jag var superstressad och ville bara ut och njuta av kvällssolen och känna doften av grillat efter att ha jobbat.
 
Men i dessa lägen, det är då man ger upp en vanlig Lördag, tar det som finns i köttdisken.
"Jäklar, det fanns ingen svensk fläskfilé, då tar vi den danska, skitsamma!"
Nu hade jag ju fokus på min detox denna Lördag och unnade min kropp det bästa utifrån den sitationen jag var i.
Och jag njöt verkligen av den där kycklingbiten tillsammans med grönsaksknyten, sallad och hemmagjord aioli med basilika.
Viktigast i detta läge - jag satte mig själv på första plats.
 
Dessa 7 dagar ska precis handla om detta ovan, dig själv!
Dig själv, dig själv, dig själv och slutligen - DIG SJÄLV!
Viktigt!
 
De första dagarna kan man känna av att man är på väg att bli sjuk, eller att man är sjuk.
Kanske till och med jättesjuk.
Lugn, kroppen rensar ut.
Det är normalt och kommer bli bättre!
 
Vad ska man undvika?
 
Som jag skrev i första inlägget, man bör undvika: 
Socker
Mejerier
Gluten
Kaffe
Alkohol
värktabletter
Tobak
Rött kött (Nöt och fläsk)
Tillsatser
 
 Det absolut svåraste är tillsatserna, utan tvekan.
Det finns i nästan allt.
Detta betyder då att man måste vara otroligt noga med att läsa på innehållsförteckningen.
Tyvärr räcker det inte med ekologiska val, det finns mycket konstigt där också i många fall.
LÄS PÅ ALLT!
 

Nu till den mest utmanande delen, vad ska man äta då?
 
Nu när man ändå är inställd på att hålla full fokus på sig själv under denna veckan tycker jag att man ska vara duktig på att ta sig tid till att prova nya recept.
Verktyget har du framför dig, internet.
Bloggar och receptbanker kryllar det av.
 
Här kommer några av mina favoritbloggar med bra inspiration, recept och tips:
 
Låt dig inspireras och gör din egna grej av det om det inte passar dig fullt ut.
 
Jag tänker ändå skriva lite kort hur mina dagar sett ut i matväg.
Jag har börjat dagen med en kopp ljummet citronvatten med en tesked kokosolja i.
(Testa gärna med ingefära i någon gång också)
Två kokta ägg.
En smoothie på frukt, bär, mandelmjölk/kokosmjölk och 1 msk Mighty Greens.
Mighty Greens är utvalda växtämnen med positiva hälsoegenskaper i pulverform.
Dessa växtämnen stödjer levern och kroppens avgiftning.
Dessutom hjälper växtämnena till med att främja de goda tarmbakterierna.
Finns i välsorterade hälsokostbutiker eller så kan du beställa och läsa mer om produkten här:
 
Min Mighty Greens burk har stått hemma ett bra tag och var avsedd för John, men nu tog jag tillfället i akt att använda den varje dag.
Jag tänker fortsätta med detta någon vecka till för att sedan känna efter ordentligt om den gör någon skillnad.
 
Till lunch och middag har jag ätit mest grönsaker, kalla sallader eller stekta grönsaker smaksatt med tex. vitlök,chili eller/och ingefära.
Lax, kyckling, skaldjur, kalkon, ägg, hummus, hemmagjord majonnäs och snabbt stekpannebröd är några exempel på vad man kan äta.
Prova gärna några raw food måltider.
Tänk på att du ska bli mätt, tillsätt en avokado eller kanske lite quinoa eller bovete om du bara äter en sallad.
Försök planera vad du ska laga och gör mycket mat så det blir över till lunch nästa dag.
 
Till mellanmål har det blivit mycket chiapudding, frukt, smoothie eller en avokadohalva.
 
Släng inte i dig maten under stress, njut av maten och tugga några extra gånger innan du sväljer.
Drick mycket vatten i samband med måltiderna, gärna med lite färskpressad citron i.
 
Vad får man dricka?
 
Se till att dricka mycket vatten under veckan.
Rooiboste som är koffeinfritt går också bra.
(grönt, svart och vitt innehåller koffein).
 
Vad ska man mer tänka på under veckan?
 
Man kommer långt med maten.
Absolut! Men det är också viktigt att ta hand om sig själv lite extra denna vecka. 
Först och främst, som ni säkert förstår går stress bort.
Alla måsten och borden, gör dom innan din planerade detoxvecka börjar eller träna på att inte prioritera det före dina verkliga behov och saker du känner för att göra.
Ta dig tid till saker du känner att du inte har tid till annars.
Gå en lång promenad, kosta på dig en massage eller ansiktsbehandling, vila, läs böcker, ta en tupplur i trädgården, prova på yoga hemma, åk till havet, fiska, meditera, träna mindfulness, sov ut, ta dig tid till att laga mat, lyssna på podcasts eller träna på att bara vara.

Din kropp vet vad du behöver.
Om du inte orkar göra något är det helt okej, då behöver din kropp vila.
Ta det i din egen takt.
Lyssna inåt!
 
Jag har bland annat använt mig av fantastiska yogobe.com
Provat på en gång innan men känslan är helt annorlunda denna gången.
Jag kommer att försöka fortsätta!
Dom första tre dagarna är gratis så det är bara att rulla ut mattan nu på en gång!

Det där med hår- hud- och sminkprodukter?

Vi börjar med hår, där jag just nu använder schampoo och balsam från Urtekram.
Jag brukar testa lite olika märken och metoder.
Flourtandkrämen skippade jag för ett bra tag sedan, Urtekram eller Weleda.
(Upplever mina tänder vitare än någonsin)
Deodoranten skippade jag för flera år sedan och har testat det mesta.
Bl.a. kristalldeo, weleda, rosenserien och hemmagjord.
Den hemmagjorda deon vinner överlägset! Recept kommer.
Duscholja behövs knappt. Prova kokosolja om du vill använda något.
Eftersom att jag har lite akne och gamla ärr i ansiktet har jag sett till att bara använda naturliga oljor till avsminkning och som natt- och dagkräm.
Kokosolja, mandelolja, olivolja, jojobaolja är några exempel.
Om jag är torr på ben och armbågar använder jag kokosolja som bodylotion eller handkräm.
Allt finns att beställa på bodystore.com eller vitaminvaruhuset.se
I sminkväg använder jag Maria Åkerberg och Bare Minerals.

Varför just 7 dagar?

För nybörjaren eller som för mig som utesluter ganska mycket i vanliga fall tycker jag att detta är lagom.
Om det är första gången blir det tufft med en för lång period.
Man lär sig hur mycket som helst och efter 7 dagar känner man sig nöjd.
Om inte, kör på några dagar till!
 
Förhoppningsvis bildas mönster du inte vill bryta sen när dina 7 dagar har gått.
Förhoppningsvis blir du peppad till att kanske köra en längre period nästa gång.
 
Hur mår man efter 7 dagar då? 
 
Mina mål efter dessa 7 dagarna var att vara påfylld med ny energi och att känna mig pigg på både utsidan och insidan.
 
Jag har ny energi i kroppen, känner mig kreativ, utvilad, pigg och har fått mycket finare och slätare hy i ansiktet 
Hur peppad blir man inte på att fortsätta så gott det går när man har dessa känslor i kropp och knopp?
 
Hoppas att det går bra för dig också, glöm inte att våga fråga om det är något.
Jag önskar dig all lycka till!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • erika ohlsson säger:

    Tack för mycket bra tips!

    Svar: Tack för din kommentar!Kul att du tyckte om inlägget :)
    Linnéa Hedman

    2014-05-02 | 16:26:48
    Bloggadress: http://www.erikaohlsson.se
  • Lina säger:

    Vilka härliga tips Linnea!
    Är ju i Spanien nu, så tankarna finns på en detox när jag kommer hem.
    Tack för länken också! 😊 Kram /Lina

    Svar: Tack så mycket Lina! Lycka till med kommande detox då :) Kram!
    Linnéa Hedman

    2014-05-06 | 15:38:34
    Bloggadress: http://paleolina.wordpress.com
  • Fröken Sandra säger:

    Hej! Hörde hur duktig du var i helgen! :) Jag använder ju en hel del hårvårdsprodukter till mitt hår, kan ju inte vara särskilt bra, finns det något jag kan använda istället för mousse, spray mm?
    Kram Sandra

    Svar: Hej Sandra!Tyvärr har jag inga egna erfarenheter själv eftersom jag inte använder mer än schampoo, balsam och hårspray ca 5 gånger om året..
    Men här är en sida jag rekommenderar dig att kolla in: http://www.nopoo.se/har/recept/styling
    Linnéa Hedman

    2014-05-12 | 12:37:37
    Bloggadress: http://www.frokensandralagar.blogspot.se
  • JefferyNicle säger:

    LOFI rhythms are incredibly a preferred alternate for individuals planning to sit back and unwind, with some affirming that they assist them sleep. The gradual, recurrent tempos of regarding beats could easily create a comfortable ambiance, endorsing a feeling of calm which can be approving to turning in to bed. Given that LOFI songs commonly boasts a slow rate and a lower amount of lyrics, allowing the thought process to quiet down and wander off more quickly. Plus, LOFI pulse often provide sounds of mother nature, along the lines of rain fall or beach waters, that will even more encourage the comforting outcome. Plus to their prospective sleep-inducing qualities, LOFI pulse may only extend a series of more incentives. Scientific studies have demonstrated that hearing to sound clips can scale down emotional stress and uneasiness, decrease blood pressure level, and fix feeling. LOFI music, right off the bat, has been seen to provide a favorable result on moral health and wellness. Its non-difficulty and Minimal art can certainly help to calm the mental faculties, enabling much higher attention and quality. Furthermore, the sentimental, classic sound of LOFI beats happen to be established to stir up sensations of pleasure and familiarity, which might be particularly worthwhile just about all experiencing unhappiness or lonesomeness. When you get down to it, and the capability of LOFI rhythm as a rest and sleep assist can vary greatly from individual to individual, there is certainly truly pros to containing this type of tracks within your daily life. No matter if you have been hoping to chill out following a long-day or searching for an easy method to raise your psychological state, LOFI tones feature a straightforward and easily accessible alternative. So very next time you're fighting to sleep or becoming pointed out, start thinking about putting on a few LOFI music to listen to by what method it impacts you. If you want to acquire more about it subject matter have a look at my favorite page: Sleeping music

    2023-04-04 | 03:22:11
  • Cliftonabelo säger:

    Fore sure fellas!

    All of us you simply desired to provide precisely how more than happy I am to having arrived on the subject of this unique web site! It is actually kind of a really good reference for virtually all subjects that concerns my opinion, and I undoubtedly observed such an abundance of due to surfing around through the essays additionally content.

    And as a A botox comestic injection professional who actually really set up my own personal endeavor, I will show to the truth that staying privy up to the present movements in A botox injection therapy is very important for delivering low risk and helpful improvements.

    By chance individuals are involved in studying increased concerning the function of botulinum toxin A therapy, be sure to head to my page, which specializes in botox injections therapy for men and women.

    Thank you and also to looking or experience our recommended, Jan.


    Soft tissue fillers in Paris KY

    2023-09-19 | 06:36:27

Kommentera inlägget här: