Ljus limpa med bovete och frön.

Kategori: Bröd/Knäcke/Scones/Pizza

Det där med en fin sensommar jag skulle ta vara på.. 
Raggsockor, rykande kaffe, inredningstidningar, yinyoga och brödbak gjorde min förmiddag till det lilla extra.
Inte speciellt somrigt, men jäkligt mysigt!

Det var längesedan jag bakade limpbröd men idag kände jag mig inspirerad och redo att hitta på något eget. 

Bovetesmak och hårdseg yta är det bästa jag vet när det gäller bröd, och idag tycker jag att jag lyckades med det. 
Hoppas att ni samtycker!

En limpa:
2 dl bovetemjöl
1 dl mandelmjöl
1,5 dl kokosmjöl
1 dl sesamfrön
6 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
3 dl turkisk yoghurt
4 ägg
1 dl vatten
4 msk smält kokosolja

Kokosolja och Linfrön till garnering.

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda alla torra ingredienser.
Vispa ihop yoghurt, ägg och vatten tills alla klumpar är upplösta. 
Häll den blöta blandningen i den torra och vänd ihop smeten.
Tillsätt kokosolja och blanda ihop degen rejält med hjälp av händerna.
Tryck ut degen i en bakplåtpappersklädd brödform.
Gör ytan slät med hjälp av blöta fingrar.
Pensla lite kokosolja på och strö över linfrö. 
Låt grädda i cirkus 40 min.
Ytan ska mörkna och stickan ska inte vara kladdig. 
Låt brödet svalna i duk.

Jag tror med all säkerhet på att man kan frysa in färdigskurna skivor och ta fram när limpebrösuget sätter in.








Kommentarer


Kommentera inlägget här: