Raw kladdkaka med raw cashewgrädde

Kategori: Fika/Efterrätter

Jag stod för efterrätten igår och jag ville göra något som var raw rakt igenom. 
Om jag lyckades? Jag tycker det. 
Jag blev nöjd med konsistensen på kakan och med smaken på cashewgrädden.

För en raw kladdkaka (eller fyra små formar):
15 urkärnade dadlar
2 dl valnötter 
1 dl kakao
1 dl mandelmjöl
1 msk kokosolja
1,5 dl vatten 

Mixa valnötterna tillsammans med mandelmjöl till ett grovt mjöl.
Fortsätt mixa tillsammans med dadlarna, kakao, kokosolja och vatten till en slät smet. (Tillsätt mer vatten om smeten är för hård)
Häll i formen/formarna och låt stå i kyl minst 1 h. 
Ta ut en stund innan servering och garnera med frukt och cashewgrädde.

Cashewgrädde:
2 dl naturella cashewnötter 
1 dl vatten
1 tsk vaniljpulver
1 tsk kardemumma

Blötlägg cashewnötterna i vatten ca 3-5 h. 
Häll av nötterna och mixa tillsammans med vattnet och kryddorna till en slät fluffig smet. 




Kommentarer


Kommentera inlägget här: