Jordgubb- och rabarberpaj

Kategori: Fika/Efterrätter

Gjorde en somrig paj som jag bjöd på ute i sommarstugan igår.
Jag fick bra betyg så ni får också receptet.

Pajdeg:
2 dl havregryn
1 dl kokosmjöl
2 msk kokossocker
50 g smör/kokosolja
1 ägg

Pajfyllning:
2 rabarberstänger
225 g jordgubbar (jag tog ett paket frysta men självklart är det godare med färska)
1 msk kokossocker
Lite vaniljpulver

Ställ in ugnen på 200 grader. 
Skär upp rabarberstängerna i små bitar och koka upp tillsammans med jordgubbarna. 
(Det ska bli kräm eller mosliknande)
Häll i kokossocker och vaniljpulver.
Låt puttra en liten stund så lite av vätskan försvinner.

Blanda dom torra ingredienserna till pajdegen.
Smält smöret och häll i.
Blanda.
Knäck ägget och blanda igen.

Tryck ut pajdegen i en pajform 
(degen ser lite smulig ut men jag lovar att den går att trycka ut)
Häll över jordgubb och rabarberblandningen.
Grädda ca 15 min.




Kommentarer


Kommentera inlägget här: